Πορεία OBY

Kατασκευή Studio – Αναζήτηση ειδικού

Δεν είμαι ειδικός ακουστικής, ηχομόνωσης, εξαερισμού και κλιματισμού. Γι’ αυτό η κατασκευή Studio χρειάζεται ειδικό.

Είμαι σίγουρος ότι δεν είσαι ούτε εσύ. Εγώ και εσύ επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά -δεν έχει σημασία- παίζουμε, γράφουμε μουσική ή είμαστε ηχολήπτες. Μπορεί κάτι να «σκαμπάζουμε», να ξέρω ή να ξέρεις λίγα παραπάνω, αλλά ειδικοί για την κατασκευή studio, δεν είμαστε.

Ξέρεις, έχουν «καεί» πάρα πολλοί από ακουστικές μελέτες και κατασκευές τέτοιων χώρων. Υπάρχουν ακόμη και επαγγελματικά studio που έχουν πολύ σοβαρά προβλήματα,  ειδικά όμως στο επίπεδο του semi-pro / home studio, τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα.

Υπάρχουν πολλοί εκεί έξω, που αναλαμβάνουν έργα, υπόσχονται κατασκευή Studio με την «τέλεια ηχομόνωση», την «τέλεια ακουστική» και στο τέλος το αποτέλεσμα που παραδίδουν, είναι πολύ χειρότερο έως λίγο χειρότερο από πριν.

Για να μην παρεξηγηθώ…

Μπορεί να είναι απίστευτοι στη δουλειά τους, να έχουν πολύ μεγάλη εμπειρία κι εσύ να τους εμπιστεύεσαι με κλειστά μάτια. Μπορεί να έχτισαν από το σπίτι σου ως το Burj Khalifa, αλλά να μη γνωρίζουν βασικές αρχές ακουστικής, όπως για παράδειγμα ότι δεν υπάρχουν η «τέλεια ηχομόνωση» και η «τέλεια ακουστική». Το πρόβλημα είναι ότι αν δεν ξέρεις, δεν έχεις χρόνο να ψαχτείς και απλά εμπιστεύεσαι αυτόν που δηλώνει ειδικός στην κατασκευή studio χωρίς να είναι, σίγουρα θα καταλήξεις να έχεις ξοδέψει χρήματα, χωρίς κανένα απολύτως αποτέλεσμα. Ακόμη χειρότερα μπορεί να έχεις κάνει μια καταστροφική επέμβαση στο χώρο σου.

Το συνάντησα πρόσφατα σε ένα renovation εταιρείας μιας φίλης (καμία σχέση με studio, απλά ήθελε λίγο παραπάνω ηχομόνωση στο γραφείο της). Οι «μάστορες» (πάρα πολύ έμπειρο γραφείο με σπουδαίο portfolio) βρήκαν έναν τοίχο Double Leaf (δηλαδή διπλή γυψοσανίδα στη μια μεριά -> ορυκτοβάμβακα -> και μονή γυψοσανίδα στην άλλη) (βλ. εικόνα Πριν) και για να ενισχύσουν την ηχομόνωση (όπως τους ζήτησε) τον έκαναν Triple Leaf (δηλαδή διπλή γυψοσανίδα στη μια μεριά (που προϋπήρχε) -> ορυκτοβάμβακα (που προϋπήρχε) -> μονή γυψοσανίδα (που προϋπήρχε) -> ορυκτοβάμβακα -> και διπλή γυψοσανίδα στην άλλη) (βλ. εικόνα Μετά).

 

Πριν Μετά

Πολλοί θα πίστευαν ότι στο παραπάνω παράδειγμα το μετά είναι πολύ καλύτερο από το πριν και έτσι θα είχαν εμπιστευθεί τον «ειδικό» όπως έκανε και η φίλη μου. (Το πριν φαίνεται πιο λεπτό, το μετά πιο χοντρό άρα μια χαρά… δεν θα ακούγεται τίποτα). Όμως στο παραπάνω παράδειγμα το μετά είναι πολύ χειρότερο από το πριν. Σε αυτό το άρθρο δε θα αναλύσω το λόγο, όμως εάν έχεις όρεξη, μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο στη φράση «Triple leaf effect» θα σε κάνει να καταλάβεις τι εννοώ.

Προσοχή λοιπόν. Άλλος τομέας τα δομικά έργα, οι εργολάβοι, οι πολιτικοί μηχανικοί και οι αρχιτέκτονες κι άλλος τομέας οι ακουστικές μελέτες και οι εξειδικευμένοι εργολάβοι, πολιτικοί μηχανικοί και αρχιτέκτονες σε αυτή την ειδικότητα.

Να το πω πιο απλά. Τι κοινό έχει ένας Οφθαλμίατρος με έναν Ορθοπεδικό; Είναι και οι δύο γιατροί. Όμως όταν δε βλέπω καλά, θα πάω στον οφθαλμίατρο όχι στον ορθοπεδικό. Τώρα αν εγώ είμαι τόσο «χαζός» και πάω στον ορθοπεδικό, είναι υποχρέωση του, να μη με αναλάβει και να με στείλει στο συνάδελφό του.

Στα studio είναι λίγο πιο περίπλοκο. Δεν είναι μόνο η ακουστική του χώρου. Είναι ο χώρος σαν σύνολο. Πρέπει να ασχοληθείς με ηχομόνωση, εξαερισμόψύξη / θέρμανση, ηλεκτρολογικά και πολλά άλλα. Ο χώρος είναι το Α και το Ω για το αποτέλεσμα της ηχογράφησής σου ή της πρόβας σου, για το αν θα καταστραφούν τα όργανά σου από την υγρασία ή όχι, για το αν θα σε βρίζουν οι γείτονες όταν «βαράς», για το αν είναι ή όχι υγιεινό να κάθεσαι με τις ώρες εκεί μέσα, για το αν θα κρυώνεις όταν μελετάς / μιξάρεις μόνος σου ή για το αν θα ζεσταίνεστε και θα ιδρώνετε όταν χτυπιέστε και προβάρετε με τους υπόλοιπους μουσικούς σου. Ο χώρος είναι υπεύθυνος για αυτά και άλλα πολλά. Θέλει πολλή προσοχή.

Τι και αν είσαι βιρτουόζος, αν έχεις την καλύτερη Gibson, αν έχεις Messa Boogie ή αν τραγουδάς μπροστά σε ένα γαμάτο μικρόφωνο Neumann.

Ο χώρος μπορεί να κάνει τον καλύτερο εξοπλισμό studio, τα καλύτερα μουσικά όργανα και τους καλύτερους μουσικούς μαζί, να ακούγονται χειρότερα από μια μεθυσμένη ξεκούρδιστη live μπάντα σε «ξενυχτάδικο» της κακιάς ώρας.

Ξέρω λοιπόν ότι για να κάνω αυτή την κατασκευή όσο πιο σωστά γίνεται, χρειάζομαι έναν ειδικό. Ξέρω πολλά, μαθαίνω πολλά και πιάνουν τα χέρια μου, επίσης ξέρω πολλούς που δηλώνουν ότι ξέρουν να μου κάνουν τη δουλειά, άλλα ο ειδικός είναι ειδικός. Αυτός ο συνεργάτης θα είναι το Α και το Ω για όλο το project.

Τον έχω βρει; Όχι… Όταν έρθει η ώρα να «ψαχτώ», θα το αναλύσουμε. Προς το παρόν σχεδιάζω

Περισσότερα
Back to top button